tisdag 6 juli 2010

Huvudet

består av en myrfarm...tankarna går kors och tvärs. Långa stunder går det bra sen nåt litet gör att gråten bubblar upp. Men det jag fruktats mest för är färdigt..bara fin justeringen kvar. Nämligen begravingen. Vi var där idag. Vi gjorde klart annonsen till tidningen, vi valde kista, vi valde blommor.

Vi diskutera detta med minnes stund efteråt, men jag har sagt hela tiden nej inget sånt vi bjuder in alla till kyrkan sen förvinner vi. Vi kommer inte orka vara sociala efter akten i kyrkan. Men mamma och syster tyckte det skulle vara bättre att ha litet i kyrkan och sen va alla välkomna till minnesstuden som ville. Men jag försökte förklara redan i går att det är inte lämpligt. För har man privat i kyrkan så får ingen skicka blommor eller nåt. Så det begränsar väldigt mycket och jag anser att alla har rätt att säga sitt farväl i kyrkan. Hon på begravnings byrån upplyste mamma och syster samt min bror om att ska man ha privat i kyrkan så stänger man ute alla som inte räknas somnärmast sörjade. Dvs Jag min sambo mina barn min syster hennes barn min bror hans barn mamma och farfar. Så dom förstog att ha öppen kyrka för dom som vill ta sitt farväl får göra det sen så kan vi försvinna om vi vill. Är nog det enklaste i allafall. Eller stå kvar och prata med dom man vill och orkar prata med.

För vi vet faktiskt inte hur många som kommer. Det kan komma 10st och det kan komma 200st om det vill sig. Pappa hade ju ett brett bekantskaps nät. Han hade jobbat på många ställen han har varit med i många föreningar och skaffat sig vänner både kors och tvärs så att alla är välkomna i kyrkan och om man inte vill skickar blommor känns enklast.

Vi har några udda idéer ang just akten i kyrkan och ska väl göra mitt bästa för att många av dom ska bli bra. Men är i valet och kvalet om jag ska skriva ihop ett tal. Jag är ju inte världsbäst på att skriva tal men ändå känns det som nåt jag måste och borde göra för att få ur mig all sorg. Men jag får ihop några ord och meningar här och där men så tar det stopp, så går det några timmar så fylls det på igen med nåt jag vill ha med så i denna takt så kanske det blir ett hyfsat tal ändå.

Inga kommentarer: