lördag 3 juli 2010

Kassmyra

blåberget och lemunda smaka lite på dom ort namnen...dom passera vi när vi tog oss en tripp ner till Gränna med de små...dit va tjatet när är vi framme...vad ska vi bada...när är vi framme...osv osv. Vi stanna i Vadstena och tog oss en ben sträckare och åt våran matsäck i Vadstena klosters gamla rosen trädgård..lukta ljuvligt där.

Sen drog vi vidare. Nere i gränna gick vi en sväng åt fel håll sen åt rätt håll stanna till på ett av polkagris fabrikerna och titta men vi valde att inte låta dom bränna sina pengar där utan i en av dom lite mindre så fick dom se även ett till ställe som gjorde grisar. Då slog beslut monstret de små...för priset av en hundring så fick man välja 4 st grisar en burk med karameller och en strut och tre små klubbor...oj oj oj vad ska man välja för smak...jag valde till mina men tog en burk med salta till mig själv...sambon han fräste till och köpte 14 st...å tror han tänkt äta alla själv å sen hamna i socker koma...

Satte oss å åt varsin mjukglass som för övrigt nog tjejerna inte han känna vad dom smaka innan det va tomt i deras bägare..lilleman han fick en liten men valde ändå att inte äta upp sin...å det han inne stoppa i munnen det hamna på tröjan mina fingrar å på ryggsäcken...å ändå kasta jag nästan halva hans.

När vi satt där oh kollade ut över vättern så tyckte jag att vi kan väl åka ner till hamnen och se vad en tur över till visingsö kostar?! Sagt och gjort Åkte ner för den läskigste parkering jag sett. det va som att köra ner för ett stup rakt ner på gatan.

Nere vid hamnen missa vi färjan med så där 4 minuter och stå i 32 gradig värme med tre små och vänta i ca 30-40 minuter kändes inte så lockande. Valde att säga nej vi åker hemåt och hittar en plats att bada på vägen hem. Sagt och gjort.

Då börja de stora jakten på en lämplig bad plats...sambon släpade ju med sig datorn och modem så han satt å kolla kartor och flyg foton...och han hitta en bra ställe...så styrde kossan mot vattnet...men när vi kommer fram till avfarten då är det ett lite väg bygge där så får åka några hundra meter till och vända för att kunna komma till bad platsen Men väl inne på vägen är det en riktig ko stig...som sluta vid en ko hage å ingen badplats...så jag fick backa bak bilen så där en 150 meter innan det kom en liten större kant så jag kunde vända rätt skutan på.
Jävla taskig kart läsare jag har!!!

Då gjorde jag det bästa beslutet av alla och sket i vad den ständige kartläsaren sa och bestämde helt själv att nej vi åker till Harge badet ligger visserligen en bit bort men är på hem vägen och jag vet att där kan alla tre bada utan att jag får hjärtat i hals gropen å vad dom bada och va skönt det va att få lite svalka efter många mil i stekhet värme.

Sen hem kasta igång maten fram med mat på bordet sen äta och få in små i duschen låta dom rasa av sig lite energi på studsmattan och sen sitta och kolla film en stund. Lägga lilleman och lagom när han kom till ro och somnat snällt plingar det på dörren oh tjejernas kompis står dör kl kvart i nio...öhh okej hur säger man snällt till att du klockan är sen och dom är uppe på övertid redan kan du gå hem? För jag vill ha en tyst och lugn kväll med barn som sover så vi vuxna kan få krypa under täcket å sova för nåt annat spännande orkar man inte i denna värmen. Men nej man är snäll och låter dom leka en stund men så får man surt sen för att gå och lägga sig rutinen blev fel så då ska det bråkas och tjafsas ett bra tag innan det kan slappnas av å sova...att somna när kl är över halv elva när man är under tio är alldeles för sent!

Men dom får igen för imorgon ska vi på kurs och lära sig hur man ska göra för att övingsköra...för utan att gå den kursen så får man inget tillstånd. Å det måste man ha för att vara laglig och sånt måste jag ju tänka på att vara numera...
Så det är tre små som blir upphämtade tidigt i morgon av framor för att göra nåt medans vi är på kurs så imorgon kväll är det nog tre små som inte orkar annat än att gå och sova tidigt ha ha vad skönt det ska bli.

Men lovar att aldrig åka så långt i bil med tre små i sån värme igen!

Inga kommentarer: