lördag 27 mars 2010

Konflikter

hur löser ni konflikter på arbetsplatsen?

Går du till chefen å klagar?
Tar du upp problemet med den du har konflikten?
Sätter du dig å snackar skit med dom andra jobbar kompisarna för att framställa dig själv i bättre dager?

Jag har ju valt att jobba ensam natt vilket betyder att jag behöver inte lägga mig andras konflikter. Inte för att jag har svårt för att ta konflikter utan det är för att jag anser att skitsack jobbarkompisar emellan är totalt ointressant. Men att man har olika uppfattningar och så är väl en sak. Frågan är ju hur man väljer att lösa konflikten.
Att sätta sig men en arbets kompis och prata om hur man ska lösa saken och ventilera problem är ju en sak.

Det är ju helt normalt. Och ett smart sätt att få hjälp med att se det som hänt från olika vinklar.
Man kan hjälpa varann att finna en mellan väg för att lösa problemet.
Vad som bara gör saken värre är att springa runt å snacka skit det är ju en lösning som bara gagnar en själv men som även kan göra att man själv trillar i gropen man grävt åt andra.

Jag är ju sån att har jag ett problem med någon eller dennes sätt att utföra arbetsuppgifter på så brukar jag fundera först på varför gör denna personen så för.
Vad gör att den väljer att göra så hur tänkte den å vad hade den för slut mål?

Sen kan jag be om råd å stöttning av en arbetskompis om hur jag bäst ska ta upp saken för att lösa problemet.
Sen går jag till personen i fråga och försöker prata och få fram en lösning som båda kan va nöjda med.

Visst i vissa fall så kan det ju hända att någon gör något väldigt fel. Men inte fan hjälper det att prata med alla andra. Då får ju inte personen i fråga chans till att göra en förbättring och få en förklaring på vad som blev fel. Å lära sig något å ta till sig och se till att rätta till det som blev fel.

Men skulle det va så att man flera gånger pratat med en arbets kompis om något den gör fel eller att det blir fel i slut änden å den väljer att inte ändra sitt betende då kan det vara läge att prata med en chef om att nu har jag försökt med att lösa situvationen men det blir ingen förbättring. Vad ska vi göra?

Men sen har jag även en mindre trevlig sida närmligen den att blir jag utsatt för skitsnack som faktiskt kan kosta mig jobbet i slut änden så går jag till attack.
Jag har ett häst minne när jag blir arg å dra mig inte för att använda matrial till min fördel.
Jag är inte heller rädd för att ställa chefer å dyligt i mot vägg och ifråga sätta varför vissa kan få flera chanser medans andra inte ska få någon.
Jag argumentaerar för min egen sak men jag blir aldrig orättvis.

För mitt mål är att ställa saker å ting till rätta å jag tjänar inget på att svartmåla någon om den inte inte gjort sitt yttersta att förändra och förbättra sig.

Vad jag vill säga med detta är att gör dig inte ovän med mig i onödan det kan kosta dig mer än du anar...jag kan ha matrial som faktiskt är värre än det du anklagar mig för.

Inga kommentarer: