måndag 22 augusti 2011

Tog

en sväng till sjukhuset över natten...börja med att jag kom hem från jobbet lite extra trött efter ha jobbat kväll sen dag tänkte ta mig en liten stödvil. Vaknade med en bula på höger sida kind. Öhhh okej. Inte ont nånstans. Men bestämde mig snabbt för att jag inte skulle hänga med ut på lokal. Hemma passa mig mycket bättre. Sambon drog iväg. Jag va kvar hemma. Börja få feberfrossa må ruskigt illa men skam den som ger sig.

Jag vaknade en gång i timmen och va törstig eller för att kissa hela natten. På morgonen såg jag ut som en korsning mellan en kines och en hamster. Insåg att nja jag får nog ringa och boka mig en tid på jourvc. Där ruska man på huvudet åt mina värden sat att jag hade ett lite udda utseende. Så fick remiss ner till akuten. fick vänta två timmar sen träffa en läkare...som peta rota klämde kände typ överallt...men hitta inget som han kunde säga att där måste det komma ifrån. Så han bestämde att jag skulle stanna på sjukhuset över natten och få medicin i dropp och tid hos en käkirurg nästa dag...jamen ja det lät ju kul.

Fick papper i handen. läkaren tala om att jag skulle gå ditår...jag vandra...insåg nej hitåt kan det inte vara...tillbaka till akuten leta reda på uskan som hjälpte mig...hon kolla och men oj helt fel hus du ska ju över gården till det huset...andra våningen...jaha ha jag går väl dit då...går dit men nej inget stämmer där heller...går tillbaka till akuten letar reda på samma uska...hon ber om ursäkt du ska ju till det huset på andra sidan gaten...går dit...jamen ja dörrarna är låsta...kommer inte in...tillbaka till akuten...får hjälp av en transportör som låser upp så upp for jag och in på avdelningen kom jag.

Vart mött av en väldigt trevlig sjuksköterska. Han fixa så jag fick lite kläder fick lämna blod för 3:e gången fick en säng i ett dubbelrum. Gick ut i dagrummet och fixa mig lite kvällsmat. Å det va ju Wallander på 4:an så hade ju å göra ett tag framför tv...vart lite trött tänkte jag går väl å lägger mig...in i rummet smög jag. Å tanten i rummet mår riktigt dåligt. Hon hulkar hostar och kräks mest hela tiden. Men suck efter en timme gav jag upp. Tog kudde och filt traska tillbaka till dagrummet intog en soffa och drog igång tvn...då kommer en av personalen. Som brukar jobba på samma ställe som jag...fast i andra grupper...så hon och jag satt och prata en stund...hon gick tillbaka och jobba lite. Jag fortsatte att slumra framför tvn...då kom sjuksköterskan och sa men varför går du inte in och sover i din säng...förklarade att jag kan inte jag vill bara hjälpa tanten och hålla på...samt jag kan inte sova när hon väl somnar för hon snarkar nåt så fruktansvärt. Oj då men vänta lite...hon traska iväg kom tillbaka efter några minuter...men du nu har jag fixat ett rum åt dig. Du kan ligga där tills imorgonbitti...jippi!

Väl inne i egna rummet kasta jag av mig kläderna hoppa i deras snygga linne och boxer trosor. Kröp ner och såg framemot att få somna...men icke...vida vända på sig sista gången jag kolla på kl va väl vid 03...strax före 05 blir jag väckt av att jag ska på nytt dropp...å så snor dom lite mera blod. Och kl 07.10 kommer dag personalen in och frågar om jag behöver något. Ber om en tandborste å tandkräm. Får det efter några minuter. Går upp borstar tänderna nåt som jag längtat efter hela natten. Går ut hämtar mig lite frukost kastar i mig den tänker jag passar väl på och sova tills det är dax för ronden...jamen visst 18 min senare stampar 5 läkare och en sköterska in får svara på frågor bli klämd på men kunde inte låta bli och fråga när dom höll på...om dom ville se nåt...var på alla säger ja...jag lyfter höger hand gör peace tecknet å säger jag vet inte mer än vad jag redan sagt tusen gånger sen jag kom hit i gårkväll...jag överlever men snälla kan jag få sova iallafall en timme? har bara fått så där 2 timmar inatt...jag blir lite grinig och otrevlig av för lite sömn ser ni. Å alla lomma ut. Vände mig om drog en djup suck tänkte skönt sova lite. hann inte mer än tänka tanken så knackar det på dörren och in kommer samma snälla som fixa tandborste och tandkräm och säger hej du har en tid hos käkkirurgen en våning upp om 10 minuter. Vill du att jag följer dig...nej tack den föremjukelsen tar jag själv tänkte jag och tacka snällt nej...sa att jag klarar mig.

Traska snällt upp och satte mig i väntrummet. Och där kom det jag va rädd för...min tandläkarskräck satte in big time! Börja grina som en tre åring. Men djup andades ett par gånger och lyckades få det under kontroll till sköterskan kom. Men så fort vi klev in i korridoren kom allt tillbaka med råge börja skaka gråta och sen vart det svart. Vakna till av att jag låg på en brits i ett undersökningsrum. Där stog det tre snälla tandläkare och sköterskor...ocj som dom pyssla om mig...men jag kunde inte sluta...grina och skakade som en crackhora på av tändning...dom klappa om mig dom torka min tårar dom tala lugnande med mig fick en tablett. Sen så sa jag lika bra vi gör det vi ska så vi blir färdiga. Med skakiga ben traska jag in i rummet med röntgen apparaten ställde mig där bet på nån ful vit grej apparaten tog kort och jag grina...dom hämta mig satte mig på en stol där satt jag och försökte lugna mig med en sköterska brevid mig. Dom vågade nog inte släppa mig själv har jag en känsla av. Fick komma in i tandläkarstolen satte mig och allt börja om. Men sa kör på för fan så vi blir klara. Dom fällde ner stolen och jag grina och vråla jag skaka och så vips blev det svart...jag svimmade visst i stolen...efter det så satt tandläkaren länge och prata med mig...jag försökte höra vad hon sa...men inte mycket gick in.

Men fick en lappa i handen och sköterskan följde mig tillbaka till avdelningen där det gick upp ett ljus för mig...jag får åka hem ska tillbaka på onsdag och kolla upp sen så tar vi baby steg framåt. Ska få träffa special tandläkare utbildade på patienter med tandläkarskräck..och troligtvis blir jag nersövd dom första undersökningarna och allt som hänt beror på att jag fått en spricka mellan tand och käkbenet och där har det samlats lite göjs som blivit mycket fort...och att jag inte känt nåt är inte ovanligt vid såna här saker. Och att det går fort...men har fått dunder medicin som ska ta bort baseluskerna.

Fick ringa sambon så han hämta mig ...hämta medicin å åkte hem och städa lite plocka lite prata med stora barn som va hemma...gick och dog i min EGEN säng.

Nu känner jag att jag mår nog inte riktigt bra...rent av riktigt risig. Så vila och ta igen mig står närmast på schemat. Men är hungrig som en hel vargflock har ju bara fått i mig 3 mackor och två skålar yougurt sen i går morse. Så Sambon får se till att snabba sig med maten....för här ska ätas.

Inga kommentarer: