lördag 25 juli 2009

Stockholm

har vi varit i på mini semester jag å sambon.

Vi åkte på natten för att sova i bilen ( vi har ju en kombi så vi kan ju ligga rak långa utan problem när man fäller sätenena)
Men eftersom sambon inte säger till i god tid så missa jag avfarten å fick improvisera lite men vi hitta ett bra ställe å sova på efter min briljanta hjärna fick arbeta fritt.

Så vi sov ett par timmar å sen drog sista milen in till huvudstaden. Men sambon trodde ju blint på GPS:en som vanligt medans jag fick lösa alla fel med vanligt lokal sinne å sunt förnuft. Men fram till hotellet hitta vi :)

Efter en liten vila så bestämde vi oss för att traska upp till Östermalms saluhall å äta lunch. Så sambon tog fram vägen på GPS...å vad tror ni JO!!! vi går vilse!!! Jag är ju envis å vill gärna veta på ett ungefär vart man ska men nej då sambon envisas med att dra fram GPS hela tiden...å jag börjar förstå varför vi hela tiden åker/går vilse...det är nämligen som så att sambon skriver in fel adressser!!! Han ville ju till Östermalsm saluhall å knappar in norrmalmstorg...då blir det ju väldigt svårt att hitta rätt lixom...Men jag gjorde ju så vi hitta rätt som vanligt! He he he.

Efter det drog vi över till National museum å kolla in kända tavlor å statyer å sen en utställning om form å färg. Trodde det skulle ta nån timme eller två men kom ut efter tre å helt hänförd över vilka tavlor å målningar det finns!! Helt otroligt vad som gjordes för över 400 år sen!! Å hur fan dom kunde göra såna detaljer på marmor för hand!
Efter det gick vi vidare till gamla stan å kika runt å stanna å tog en kaffe. Men vilka priser! 35 spänn för en sån där fjös mugg å fan smaka skit med gjorde det.

Men vi hade bestämt möte med en av sambons bekanta på nätet å det vart ett trevligt möte som blev till ett middags besök på mongoliska restaurangen på Sveavägen å sen vidare ut i sommar natten till en bak gata å en pub eller vad dom nu ville kalla sig för ett par roliga timmar med skit snack å lite vuxen godis i glas :)
Men framåt 12 så kände jag av bil köradet å allt traskade så vi avsluta kvällen när den var som trevligast å vandra hand i hand tillbaka till hotellet.
Sambon rigga upp datorn å skulle kolla film men vi somna nog efter tio minuter hade gott på filmen

När alarmet ringde så kände jag mig pigg å glad å ville bara ta en dusch å vandra ut på stadens alla gator då jag kom underfull med att påsen med alla resa schampoo å sånt vi handla på apoteket blev nog kvar på den mongoliska restaurangen i går kväll...så valet stog i allt duscha utan varken tvål eller schampo så kändes det som det kunde kvitta.
Så vi packa i hop våran väska å lämna hotellet å kasta in väskan i bilen å drog iväg mot djurgåren. å dit skulle jag ha hittat utan gps men sambon envisas ju med att slå igång den..jag låssades som det regna å körde dit jag visste vi skulle. Å han trodde han fick visa vägen med gps...(så lite man behöver göra för att inte såra hans ego ha ha) väl där tog vi en kaffe å njöt av stämningen vid vattnet. Eftersom dit vi skulle inte hade öppnat än tog vi en promenad på djurgården. Riktigt fint faktiskt. Sen drog vi till Atriun eller va det nu heter. Å spana in häftiga fiskar å andra tropiska små djur. Men tycker nog att 80 spänn va lite väl mycket för det lilla dom hade att visa upp.
Efter vi tagit en snabb lunch i deras fik så tog vi promenaden tillbaka å stanna vi Estonia minnes lunden.

Så bestämde vi oss för att ta ett sista stopp på hemvägen på National historiska riksmuseumet. Men denna gång så visa gps faktiskt rätt. Så dit hitta vi utan problem. Väl inne så börja vi gå runt å spana å kolla då min mobil ringer å det är dottern som har liiite dåliga nyheter. Så vi bestämde oss för att göra besöket kortare å drog raka vägen hem.

Det var nämligen som så att det kom ut att hon va ensam hemma å då dök det upp riks puckon som finner det tydligen roligt att krascha folks hem. Nu var det ju sån tur att inget vart försört på så sätt bara det att 700:- ur företagskassan är borta, tre(!!!) rullar extra långt dass papper (vad nu varför man tar toa papper) Å en flaska olivolja. Mycket underligt Sen fattades det ett par glas ur boxen semester dricka.Men hemmet är helt å så förutom att några eller någon pissat i handfaten!! Å lite små saker som enkelt gick att städa bort.
Vad jag inte bara kan förstå är ju varför man har så lite respekt för andras saker. dottern hon är ju hel å välbehållen å allt sluta ju väl men hon är bra uppskakad av allt som hände å skäms ganska så kraftigt. Det jag är mest stolt över är att hon är ärlig å berättar hela historien även om det kommer i små bitar. Så kommer hela historien fram ialla fall.
Och lärt sig sin läxa har hon gjort. även om hon är blond så är hon inte helt tappad bakom vagnen så hon inser att ho hade jävla tur att några av hennes riktiga vänner fanns där för henne samt att dom själva inte dricker så dom hade något omdöme kvar.

Ne jag orkar inte drävla mera om detta nu. återkommer om nån dag eller så när man hunnit tänka å fundera mera om allt som hänt.

Inga kommentarer: