måndag 7 mars 2011

Rakar

man en 3 årings hår i mars när det är kallt ute? Allså inte några mm stubb utan helt ner till svålen?

Nej inte i mitt tycke...ok det kan va så att det blev lite fel men då kan man ju tänka sig för innan man börjar...att ta det längsta så att det inte blir så kort om det blir fel. Och har man gjort det misstaget en gång så borde man ju faktiskt kunna tänka en gång till innan man börjar...att förra gången gick det inte så bra så jag börjar med att ta det högsta på trimmern...och som lilleman skämdes när han kom hem och tog av sig mössan igår...fy det gjorde ont i hjärtat...och han skämdes lika mycket idag på dagis när jag lämna han...och dom tyckte åxå att det va väl ändå att ta i att ta så kort nu hon hade väl kunnat vänta några veckor så vår värmen hade hunnit komma ordenligt så han slipper frysa så in i bängen om huvudet.

Och så va det två ledsna tjejer som kom hem igår...deras mamma har börjat putta undan dom och bara bryr sig om lilleman...han får göra allt och det är aldrig hans fel. Han får skrika bråka och härja fritt. Han får ta deras grejor och ha sönder han får ta deras godis och dricka dom köpt för sin egen vecko peng...Säger tjejerna ifrån så blir mamma oxtokig och skäller ut som och är rent elak. Och hon visar tydligt för töserna att dom inte är vatten värda just nu. Man gör inte så. Alla har ett lika värde och alla har rätten att få kramar och uppmärksamhet i en familj. Att bara ägna tid till en och bara vara otrevligt mot dom andra två är fel så jävla fel.

Men jag vart riktigt glad för mellantösen hade blivit arg på mamma igår för hon hade gastat och skrikit en massa fult om mig då hade mellantösen satt ner foten blivit arg tillbaka och försvarat mig och helt enkelt sagt ifrån till henne att nej mamma gudinnan gör inte såna saker och hon skulle aldrig prata skit om dig så som du gör om henne och pappa. Men samtidigt som jag blir glad at hon börjar se att mamma är inte frisk att jag har det bättre hos pappa och gudinnan i längden att sakna mamma och vilja komma dit är ok men att mamma klarar inte att ha oss mer än två dagar sen kommer alla mammas problem till ytan. Så blir jag ju ledsen att barn ska behöva försvara mig mot sin egen mamma. Att behöva märka att en förälder inte klarar av att ta hand om en fullt ut.

Men jag försökte prata lite med sambon om hur ska vi göra nu...de tre små mår ju uppenbarligen skit hemma hos mamma. Lilleman kommer hem och är skit trött efter inte sovit ordentligt på två dygn. Han är som en disktrasa vid matbordet han orkar sällan sitta kvar till halv sju utan börjar strax före sex skruva på sig och vill bara borsta tänderna och gå upp och sova...och som han sover...töserna kommer hem och är ledsna över att mamma beter sig mot dom och all skit dom får ta om oss och hur dom har det här. Det har inte hon med att göra med dom mår bra av att bo här dom går i en bra skolan dom har börjat få bra kompisar och bra rutiner. Dom får beröm från skolan och dom märker att både jag och sambon ställer upp i alla väder. Dom märker åxå att alla har regler och rutiner. Och att alla får ta plats i familjen och att vi ger alla tid att alla får en del av sitt. Att ingen får allt medans dom andra tittar på. Och så lugna och harmoniska som dom blivit den sista månaden är roligt att se.

Visst bråkar vi och tjafsar men inte så som förut...det behövs inte längre gå till värsta striden utan räcker med att man pratar igenom det man tycker olika om, visst behövs det ibland att man sätter ner foten och riktigt visar att samma regler gäller fortfarande och för alla så blir det lugn efter högst tio minuter mot dom timmar det kunde ta förut.
Sen har vi det där men godnatt rutinerna. Förut så höll dom ju på och bråka och busa i närmare två timmar innan det vart lugnt...nu så kan det bli lite gruff i nån minut sen inge mera. och det är så jävla skönt. Dom mår ju bättre av att ha fasta sovrutiner och dom själva har ju märkt att dom behöver sova minst 9 timmar för att orka med skola och allt annat under dagen. Och jag och sambon vi kan faktiskt sitta ner och titta lite på tv och varva ner och prata om dagen som varit eller planera eller bara va. Och det gör ju att vi orkar mera.

Nu ska jag gå och städa lite i köket sen krypa ner brevid sambon och stödvila lite...satt uppe alldels för sent i går...fastnade i svtplay och kollade på det här...jag är ju en sucker för allt sånt. Nu har jag bara sista avsnittet kvar...buhu...

Inga kommentarer: