söndag 25 april 2010

Vilodag?!

det vet vi inte vad det är!

Idag har jag tvättat två maskiner tvätt sen hängt upp grejerna på tork. Fixat lunch sen åkte vi ut till syster och packade bilen med studsmatta. Åkte upp till bror och kolla på medans dom elda upp gamla boden..fick en bob och två tefat samt två stjärtlappar inte för att dom kommer bli andvända just nu men blir det en lika snörik vinter som det va så kan det behövas.

Sen fika vi lite och prata skit, efter det åkte vi till svärmor och rev ner hennes gamla trapp eftersomden har rasat samman totalt. Det va bara att peta lite här och där den ta spaden och bända loss så föll den i bitar...sen drog vi delarna till kanten av dammen och elda upp det.

Vart en sur brasa kan jag lova. Vi fick nog i hop 4 skottkärror med murket trä som vi fick kratta ihop. Efter det tog vi en paus och åt lite korv vi skulle ha grillat men sambon stal den sista tändvätskan till trapp brasan så det fick bli kokt korv.

När den gamla trappen var borta stötte vi på problem. Det visa sig att den som byggde ut byggnaden med hallen gjort en liten mur kant direkt under dörren så vi (eller ja jag kom ju genast på hur vi skulle lösa problemet) tänka om lite sambons morfar gick och humma å riva sig i skallen...å jag fattar inte ett skit eftersom han helst pratar finska. Jag insåg ju att det lättaste sättet att få det bra är ju att ta dom gamla plattorna som svärmor har stående och parla upp i dom hörn som nu blev hängande i luften. Å så gjordes det efter lite hummande å himmande på finska. Sen kom kraft provet.

Eftersom det regnat i veckan så har sambons morfar byggt ramen till nya trappen i garaget som står 50 meter från huset. Så den skulle bäras på plats.

Å hur lätt är det att bära när den gamle mannen bestämmer å bara pratar finska som sambon och svärmor förstår men inte jag eller svärmos man. Så det blir lite kaos så att säga sen en lilleman som hoppar i hälarna på oss och sjunger nån slags egen på hittad gruvgrävar sång. Men åhh tur att man inte har så långt i från skratt då iallafall.

Vi bar bara fram den till huset men inte på plats gammel morfar ville ju mäta och greja lite innan den får komma på plats. Så vi får åka tillbaka på onsdag och lyfta in den.

Tryckte in övertrötta barn i bilen tog en snabb sväng förbi affären och hansla nåt snabblagadt.
Det fick bli kebab med pommes sallad till söndags middag och chokladpudding med vispad grädde till efterätt.

Medans jag laga till maten montera sambon ihop studsmattan till barnens stora förtjusning...var den väldigt arg lillman som vi fick jaga av den innan maten.

Nu är barn duschade och sambon ligger för att stödvila inför jobbet. Så ska köra upp den sista i säng sen blir det lugna stunden för mig i soffan får väl se om jag håller mig vaken till 22 i kväll hade tänkt att se The Big bang theory men återstår att se om jag håller mig vaken.

Men först på schemat står en ´dusch för att få bort skogsbrand doften ur håret och på kroppen...funderar skarpt på att hämta in en plast stol och ställa i duschen vore väldigt nice att sitta och duscha att stå känns extremt jobbigt just nu!

Inga kommentarer: