fredag 17 september 2010

Diskuterar

väldigt sällan politik här hemma varför då kan man ju undra.

Jo för att om jag ska diskutera så vill jag diskutera saken. Jag går inte in för att ända den andres åsikt utan för att lära mig eller lära den andra något.

Jag har väldigt starka åsikter om mycket men väljer att inte prata om dom just för att jag är inte intresserad av att få min åsikter ner körda i halsen på mig. Jag tycker alla har rätt till en åsikt men inte att jag alltid förstår den andres åsikt. Men för det så behöver jag inte tvinga den andre att ändra eller byta åsikt. Men kan jag gå ifrån och fått den andre att börja tänka på varför man tycker och att jag kanske har rätt eller iallafall en mer sund sätt att se på saker då anser jag att jag vunnit.

Men här hemma börjar det diskuteras politik så håller jag helt enkelt käften för det är det enklaste i långa loppet.

Nu råkar det vara så att jag uttryckte mig på FB att jag inte diskuterar politik hemma. Och fick då kommentaren om att jag va en fegis..och visst till viss del är jag kanske det. Men då hoppa sambon på och börja säga att det är för att inget han gör duger...och jag svarar då med att det gör det visste men ser ingen mening med att diskutera nåt om man inte respekterar den andre under diskutionens gång.

Ja då blir han skit sur och går in i sovrummet och pratar knappt med mig...

Inga kommentarer: