måndag 10 maj 2010

Fikade

hemma hos vännen bigT idag. Jag å sambon åkte över till han efter sambon min hade bjudit över oss själv till han igår...tyvärr va det inte så fint väder så vi kunde sitta på ballen å mysa. Utan fick sitta i soffan å prata skratta och berätta gamla minnen som låtar tar fram.

Å när jag kom hem så börja jag fundera lite och kom in i ett noslgi mod. Helt plötsligt var jag tillbaka i våran gamla mat/gympa sal. Det var ju så fräck att när lunchen va över å borden av torkade så fälldes borden upp i väggarna i gen och stolarna staplades på hög och salen vart till gympa sal. Så när man hade gympa senare på eftermiddagarna så kunde man mitt i lndian hoppen trampa på en kvarglömd ärta eller så. Med sina fina röda sockiplast... de va tider det

Men det va inte det jag skulle berätta utan att då på glada 80 talet vart det ju modernt med att anordna disco för att tjäna lite pengar till klassen. Å det va ju spännande värre man hade klassråd om vad man skulle göra till kiosken för att sälja. Och nu talar vi om saker vi gjorde själva det va inte så att man åkte och köpte en kartong med chips å några backar dricka å några lådor godis nej nej man skulle baka chokladbollar som beronde på storlek skulle säljas för 50 öre eller en krona. Sen skulle alla popa popcorn och lägga i påsar. Sen var det oftast mest saker man bakade inte direkt godis. Å det målades affischer och prislistor...man gjorde gilanger att hänga i taket å ribbstolar.
Sen så skulle man fixa musiken. Oftast var det nåns storebror eller storebros kompis som fick äran att leka dj.

Så kom man till det där att man skulle göra sig fin.Å sminka sig det gjorde man inte utan det gjorde stora syrran å fixade håret. Kläderna valde mamma ut oftast för man skulle ju va fin! (har ett starkt minne av att jag bland dom första discona hade röda sammets knickersbyxor med vit blus)När man väl var där sen så stog vi flickor på ena sidan väggen i klungor och pojkarna på andra sidan. Ha ha börjar skratta högt nu för jag minns helt plötsligt en kille i klassen som jämt sprang runt och lät som en motorcykel och sladda runt...ja ja där stog man på varsin sida salen å det tisslades och tasslades...skulle nån av killarna våga gå fram och fråga om man skulle dansa. Spänningen var ju olidlig.
Men det man vänta på hela kvällen var ju tryckare i slutet för det var ju det man ville göra få dansa med nån av killarna å kanske skulle man få en puss.

Nu var det ju så att jag köpte hela grejen men se det där med att dansa sista dansen med nån kille föll jag aldrig för utan brukade välja att låssas bli kisse nödig just innan och behöva gå på toa just då. Sen smita ut till cykeln å vänta. Inte för att jag inte va intresserad av killar utan snarare det att jag tyckte att det va pinsamt att stå och vänta på att bli uppbjuden. Och ta första steget och göra det själv gjorde man inte då det kom senare på mellanstadiet.

Å hångla gjorde man inte heller å var man ihop med någon så på sin höjd dansa man sista dansen på discot.
Å konstigt nog så har jag sett samma saker på alla discon man varit klass förälder i när man fått vara vakt. Det som ändrat sig är att man får åka och köpa saker som små påsar med chips och godis. Inte säljs det hemma bakade choklad bollar eller fika bröd.Det är snarare nåt någon av klass föräldrarna som har med sig för att som vuxna ska kunna fika...å jag kan säga att det enda roliga jag har haft på alla dessa discon är nog som förälder över att kunna sitta där med min kopp kaffe å hembakt bulle och titta ut över havet av osäkra barn och minnas sina egna trevande steg in mot vuxen välden.

Inga kommentarer: