onsdag 26 maj 2010

Mamma

har alltid i alla år haft svårt med att säga rätt namn till rätt unge. Det händer väldigt ofta att jag står och pratar med mamma å hon på fullt allvar står och berättar nåt om min syster och hela tiden kallar henne för mitt namn.

När jag var yngre å mindre vacker så brukade jag säga till mamma första gången hon sa fel men numera så brukar jag låta henne prata färdigt om det hon berättar om. Och när hon börjar närma sig slutet av historien så klämmer jag till med ja det va spännande men JAG å så säger jag mitt namn har inte gjort det eller sagt det men min syster vid namn.....har nog gjort det. Var på min mamma står där och ser helt förvirrad ut och sen brister hon ut i skratt och säger jaha sa jag fel nu igen...mmm det det gjorde du... Så jag kan heta min systers namn min dotterns namn. Det är inte lika vanligt att hon heller kallar min syster för fel namn... utan mig som hon oftast blandar in alla andra i.

Jag har ju lärt mig att hon bara är förvirrad medans min dotter inte alls uppskattar att bli kallad för sin mammas namn.
Nu tror jag ju inte att min mamma menar något illa med att säga fel namn och inte heller tror jag att hon börjar bli senil. För hon har gjort så här så länge jag kan minnas.

Utan det är mer som ett skämt mellan alla att vi vet att mamma inte bara kan säga rätt så vi syskon har lärt oss att lyssna mer på vad hon säger så man kan lista ut vem hon pratar om. Mina barn och mina syskons barn har ju åxå lärt sig det. Nu blandar hon inte lika mycket ihop killarnas namn som hon gör tjejer MEN det hindrar henne inte från att kalla mig eller min syster för våran brors namn ganska så ofta. Nu har hon ju börjat att smitta av sig på min far efter alla år dom varit gifta (35 i år tror jag minsann) Han börja för så där tio år sen att blanda ihop mig och min dotter. Samt har svårt att lära sig lillemans namn. Han vill gärna missa sista bokstaven. Vilket iof åxå är ett fint namn men inte lillemans. Och säger Pappa fel namn till mig så står mamma i bakrunden å fnissar å säger nä nu sa du FEL...
Å jag kan inte låta bli att fnissa över tanken på att hon har mage att rätt han.

Inga kommentarer: