söndag 30 maj 2010

Konstigt

solen lyser från klar blå himmel!

Gud va trevligt det är att vakna då. Synd bara att jag inte tycks kunna vakna till i kroppen...en injektion av koffein rakt i blod skulle nog inte sitta helt fel...

Vi fick oväntat besök igår...vi hade krypt in i sängen och njöt av att va nästan ensamma hemma då vi hör hur ytter dörren sakta smyger upp å någon tassar försiktigt in...sambon kliver upp å kollar vem...då står svärmor där med stora lilltösen.

Nu när min stora har börjat lugna sig ganska så mycket så börjar stora lilltösen M krångla igen.
I fredags hade hon varit ute på äventyr...hon hade varit duktig och packat sig en väska sen börjat cykla ut till farmor från sin mamma. En cykeltur på ca 8 km tar väl ca en kvart med bil. Hur lågt det nu tar på cykel för en 10 åring vet jag inte...men hon hade tydligen träningsvärk i benen på kvällen. Så farmor hade ju snäll som hon är hämtat upp henne i går förmiddag så hon skulle få sova där. Å jag blir skit irriterad. Varför ska dom hela tiden göra saker så M vet att om jag bara bråkar och krånglar så får jag som jag vill. När farmor borde ha sagt nej du får inte komma hem till mig eftersom du rymde från mamma igår så kan inte jag vara snäll mot dig och låta dig sova här. Du måste lära dig att du är så stor nu att du vet att man inte gör så här utan att det blir en konsekvens av det hela.

Å sambon då...jo extra mobilen ringde ju var och varannan timme i fredags å tror ni att hon skickar ett sms när ingen svarar nej då...det är ju dumt. Eller ja jag vet ju varför hon inte gör det...det är ju för att hon ser en chans till att få prata med sambon. För hon tror ju att det kanske skulle kunna vara så att han har ett par vänliga ord till övers å allt skulle gå tillbaka till det som varit. Men se den chansen försvann när hon börja hota mig. Och gjort att för att se till att han inte skulle kunna få gå vidare i sitt liv vara lycklig. Hon har ju ett enormt behov av att han ska vara hennes räddare i nöden dygnet runt. Hon tror på fullaste allvar att han är intresserad av att komma som en riddare i nöden var och varannan dag som han fick göra i ca 8 års tid. Hon tror att han bara ska finns där jämt och som en trollkarl kunna lösa allt. Å jag blir skit förbannad. För i helvete väx upp och ta ditt eget ansvar nån gång! Det är du som lärt barnen att göra som dom gör så ta hand om det innan det är försent för att göra något åt saken!

För det är så enkelt så att M behöver aldrig stå för det hon har gjort. Utan hon får smita undan till farmor. Hon behöver aldrig berätta vad som är fel utan hon stänger munnen å vägrar berätta och så tassar alla kring på tå och väntar ut henne. Har det funkat bra dom senaste tio åren?! Nej inte direkt. Varför då inte bestämma gemensamt pappa och farmor att nej vi är sten hårda nu att när hon gör sånt hemma hos mamma så får hon inte springa till farmor och tro att hon kan gömma sig och slippa undan. Utan att då får hon stå för det hon gjort hemma hos mamma och mamma får lösa det som hänt. Inte vi. Samma sak när det händer något på våra veckor att då är det vi som löser saken att man kan inte smita hem till mamma och tro att man alltid kan rymma från sina problem. Hon är ju för fan 10 år. Hon är så pass stor att hon faktiskt behöver bli behandlad som en blivande vuxen. Att hon behöver få veta att nej det är du som ställt till det det är faktiskt du som måste berätta vad som är fel. Inte smita undan och tro att allt bara ska falla i glömska.

Happy fucking mothers day!!!

Inga kommentarer: